نسل اول وب : از سال 1990 تا 2000 را زمان نسل اول وب می نامند . این نسل را غالبا وب محتوایی می نامند ، در این نسل سازمانها ، نهادها ، موسسات و ... اطلاعاتشان را به اشکال مختلف در اختیار عموم قرار دادند. سایت های نسل اول وب شخصی و یک طرفه است ؛ آنچه در فضای نسل اول مشهود است گسترش اهمیت فرد و حیطه خصوصی در برابر جمع و حوزه عمومی است.

ایمیل : مربوط به نسل اول وب است ؛ نرم افزار ایمیل یک سرویس  پیام رسان است که می تواند آنلاین ( لزوم انتصال به اینترنت ) یا آفلاین ( سافت کپی ) باشد.

موتورهای جستجو :  موتورهای جستجوگر هم مربوط به نسل اول وب است که نمونه های ایرانی هم دارد ؛ نمونه های خارجی : گوگل ، پینت و ... نمونه های ایرانی : پارسیک ، یوز ، قطره ، پارسی جو، گوگلر  و ...

یلو پیج ها : همان صفحه زرد است که راهنمای سایت محسوب می شود ، چیزی شبیه کتاب اول که نیازمندیهای مشاغل را سازمان دهی کرده بود.

دایرکتوری ها : دایرکتوری ها همان فهرست ها هستند و شاخه به شاخه شما را هدایت می کنند ؛ میتوان سایت یاهو را مثال زد

چت رومها : چت رومها همان اتاق های گفت و گو هستند و یاهو اولین سایتی بود که چنین سرویسی را در اخیتار کاربرانش گذاشت.

نسل وب 2: از سال 2001 تا 2009 را دوره ( نسل ) وب 2 می گویند ؛ در نسل دوم صفحات اینترنتی که مولف خاصی هم ندارند با نیروی کاربرانش گسترش یافته است. ویکی ها در زمره این نسل هستند

تعریف شبکه های اجتماعی : ساختار اجتماعی است که از گره هایی ( که عموما فردی یا سازمانی هستند ) تشکیل شده که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند. شبکه  های اجتماعی در بسیاری از سطوح به کار گرفته می شوند از خانواده گرفته تا ملت ها و نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل ، اداره کردن تشکیلات و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان ایفا می کند.

سوال :  آیا شبکه های اجتماعی همان رسانه های اجتماعی هستد ؟ شبکه های اجتماعی رسانه های اجتماعی نیستند ، ولی در حقیقت یکی از پیامدهای شبکه های اجتماعی ، رسانه های اجتماعی است و این شبکه ها نقش رسانه را بازی می کنند . وقتی از طریق شبکه های اجتماعی این امکان وجود دارد که کاربران متصل و وابسته به هم علاقمندیها ، افکار و فعالیت های خود را به اشتراک بگذارند خاصیت رسانه ای آن هویدا می شود. بنابراین توجه به این نکته خیلی مهم است که سبک ارتباطات رسانه های اجتماعی بیشتر شبیه کانال های ارتباطی است. کاربران ، مالک رسانه های اجتماعی نیستند بلکه سیستمی ساده برای انتشار و انتقال اطلاعات به دیگران در اختیار آنان است.

وبلاگها ( داخلی و خارجی ، نرم افزارهای بلاگ نویسی ) : وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی است که در آن فرد یا گروه به نوشتن مطالب متوالی ( روزانه و یا بافاصه بیشتر ) در موضوعات مختلف ، دانش و تجربیات خود را در کنار احساسات خویش در اختیار سایر کاربران قرار می دهند و از طریق دریافت یادداشت ها و نقطه نظرات کاربران از سایر نظرات و بازخورد مطالب خویش بهره مند می شوند. لاگ یعنی نوشتن و ثبت کردن ؛ لاگر کسی است که اطلاعات را ثبت می کند ؛ پست کردن یعنی ارسال کردن ؛ بلاگر سایتهایی هستند که سرویس وبلاگ را ارائه میدهند ؛ سرویس دهندهای خارجی : بلاگر ، وردپرس  داخلی : بلاگ اسکای ، میهن بلاگ ، بلاگفا ، پرشین بلاگ و ...

میکروبلاگها ( توئیتر ، فرند فیدز ) : میکرو بلاگ یک سرویس اینترنتی است که در آن کاربران می توانند بین 200 تا 255 کاراکتر را پست کرده و به اشتراک بگذارند. از جمله میکروبلاگها می توان به  توئیتر و فرند فیدز اشاره کرد

شبکه های دوست یابی : یک جامعه مجازی چند رسانه ای مبتنی بر وب است که کاربران آن می توانند برای یافتن دوست با ویژگیهای مورد علاقه از ان استفاده کنند. آنچه در این مورد قابل تامل است این است که استفاده از این شبکه ها در ایران به نوعی تغییر کاربری داده است و از آن به عنوان شبکه های همسریابی استفاده می شود. انواع فارسی قابل توجهی وجود دارد از جمله می توان به اورکات که یکی از قدیمی ترین های ایران است اشاره کرد همچنین سایتهایی مانند همخونه ، فیس نما ، دوست دات کام و ... از این جمله اند.

شبکه های اجتماعی به مفهوم خاص ( فیس بوک ، مای اسپیس ، دلیشز ، کلوب ، گوگل ویو ) : با همان تعریف تخصصی فوق ؛ فقط این ویژگی ها را باید در نظر داشت که فضای مجازی فعلی تبدیل به فضای واقعی شده است و موضوع هویت و راست و درست بودن کاربران قابل رهگیری و تشخیص است

ویکی ها ( ویکی پدیا ، ویکی مدیا ) : ویکی ها سایت هایی هستند که در نسل دوم به وجود آمده اند ؛ ویژگی بارز این سایتها این است که کاربران می توانند موضوعات ، مطالب و ... را در ویکی اضافه کرده یا تغییر دهند. در این راستا چند نکته مهم قابل توجه است : 1) مطالب به دلیل آزاد بودن قابل استناد نیست 2) مطالب علمی تا حد زیادی قابل استناد است 3) ویکی ها دانشنامه آزاد هستند 4) هر کسی که کاربر اینترنت است در ویرایش یا ایجاد مطالب آزاد است ؛  ویکی پدیا و ویکی مدیا دو نمونه از این سایتها هستند

سایتهای اشتراک گذاری : همانطور که از اسمش پیداست سایتهایی هستند که امکان سهیم کردن اطلاعات هر کاربر با سایر کاربران را می دهد برای مثال از طریق فلیکر می توان عکس را به اشتراک گذاشت ، یوتیوب امکان اشتراک گذاری فیلم می دهد ، کلام تی وی امکان و فرصت اشتراک گذاری متن را در اختیار کاربران قرار میدهد ، آپارت که یک سایت اشتراک گذاری ایرانی است امکان اشتراک گذاری فیلم را در سایت لحاظ کرده . همچنین کست دات آی آر امکان اشتراک گذاری فایلهای صوتی و اسلاید شیر برای اشتراک گذاری پاورپوینت و پی دی اف وجود دارد

پیام رسانها ( یاهو مسنجر ، گوگل تاک ) : نرم افزارهای مبتنی بر وب هستند که ماموریت آنها رساندن فوری اطلاعات به کاربر یا کاربران دیگر است . از جمله ویژگیهای این سیستم دوسویه بودن و بسط ارتباطات میان فردی است. نمونه هایی از آن یاهو مسنجر ، گوگل تاک و ... است

تالارهای گفتگو : فروم یا همان انجمن های گفتگو است که برای برای طرح بحث و گفتگو است.

گروههای ایمیلی ( یاهو و گوگل ) : سرویسی پیام رسانی است که کاربران در گروههایی عضو می شوند و همه کاربران یکدیگر را می بینند ؛ مس میلر نمونه ای از گروههای ایمیلی است

خبرخوانها : مبتی بر سیسم آر اس اس است ؛ در این سرویس ها که در نسل دوم وب ظهور کرده اند سایتهایی که اصطلاحا پر است از خبر و اطلاعات خبری ؛ نرم افزار خبرخوان یا همان فیدر در کامپیوتر شخصی یا موبایل شخصی نصب می شوند و با تنظیماتی هر اخباری که کاربر بخواهد می خواند و برای کاربر ارسال می کند. این تنظیمات قابل انعطاف است به طوری که مثلا میتوان فقط تیتر دریافت کرد و در صورت لزوم متن و ادامه تیتر هم درخواست کرد و در نهایت بسته به سلیقه کاربر حتی می تواند یک خبر کامل هم دیده شود. گوگل ریدر ، اینو ریدر ، فید اسپات ، نیوز پارسیک ، خبرچین از جمله خبرخوانها هستند.

 

پادکستها ( پادکست ، ود کست ) : به طور کلی پادکستها امکان انتشار صوتی اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد . برای مثال اینستا رایو یکی از همین پادکستهاست .

لینکدونی های عمومی : لینکدان ها سایت هایی هستند که فقط خدمات لینک ارائه می دهند به ین ترتیب که سایت های دیگر را با یک تیتر ، متن ، عکس که با چشم قابل رویت است به کاربر معرفی می کنند و کاربر می تواند به کلیک بر روی آن به سایت مورد نظر هدایت شود. بالاترین ؛ دیگ و قطار از این جمله اند.